10. 3. 2022

Se svolením autora přebíráme článek z únorového čísla novin Mšensko.

Omezení vlakové dopravy do Mšena a Mělníka – Středočeský kraj diskriminuje občany i turisty

Nádraží Mšeno

Nádraží Mšeno. Zdroj: lokomotivy.net

Každého, kdo využíval k cestám do práce a na výlety železniční trať z Mladé Boleslavi na Mělník přes Mšeno, nepříjemně zasáhlo omezení spojů od neděle 12. prosince. Středočeský kraj to odůvodnil nutností šetřit v rozpočtu. Měl k tomu samozřejmě racionální důvod, protože finanční situace veřejných rozpočtů v souvislosti s covidem není a asi dlouho nebude růžová.

Způsob, jakým to kraj provedl – v této souvislosti je toto rozhodnutí spojováno s radním pro veřejnou dopravu Petrem Boreckým – svědčí o neznalosti místní situace a nedostatečné komunikaci s občany včetně mšenského starosty Martina Macha. Stále znovu od mnohých lidí slyším, že se odehrál masakr. Panuje velká nelibost jak mezi občany, kteří tuto trať pravidelně využívali, tak mezi strojvůdci a průvodčími. Radní pro dopravu je kritizován, zaznívají i ostré výrazy, když je vysloveno jeho jméno. Jeden z průvodčích mi řekl, že podle něho pan Borecký nenávidí železnici.

To, že kraj či přímo osobně Petr Borecký plánuje zrušení lokálních tratí či citelné omezení provozu na nich, se vědělo již dříve. Občané z celého Středočeského kraje podepisovali petici, která však nezabránila tomu, aby odpovědní úředníci v čele s Petrem Boreckým upravili jízdní řád do Mšena a na Mělník smysluplným a racionálním způsobem.

Mšenský starosta Martin Mach včas a na základě podnětů od občanů dodal kompetentním úředníkům podklady pro to, aby věděli, které spoje by měly být udrženy nebo nahrazeny autobusy, aby se lidé dostali včas do práce i z práce domů. „Slib, který mi v listopadu 2021 dali, že budou vlaky nahrazeny autobusy, nedodrželi,“ kritizuje Mach. Týká se to především spojů ze Mšena na Mladou Boleslav. Mšenský starosta stále dostává maily kritizující toto opatření.

Někteří lidé už dopředu věděli, že pokud k plánovaným změnám dojde, nedostanou se například na noční do Škodovky a dalších firem. Někteří z nich i psali na krajský úřad, ale dodnes nedostali žádnou odpověď.

Protože sám jezdím vlakem do Mšena již řadu let, znám lidi, kterých se to osobně dotklo.

Po noční směně není zajištěn spoj do Mšena, který dřív jezdil pravidelně ze zastávky Mladá Boleslav – město v 7.02 a byl hojně využíván i dalšími lidmi. Proto tito lidé jsou nuceni jet domů až vlakem v 8.30. Nabízený spoj autobusem v 6.30 se dvojím přestupováním v Bezně a Kadlíně je výsměchem. Je to tak nepohodlné, že jedna žena jezdí z noční raději až vlakem v 8.30.

Kdo potřebuje jet ze Mšena do Mladé Boleslavi na noční směnu ve všední den, také nemá šanci se dostat rozumným způsobem. Může sice jet už v 19.32 autobusem do Mělnického Vtelna a tam skoro hodinu čekat na autobus od Mělníka. V neděli se na noční nedostane
vůbec. Dříve to šlo jednoduše vlakovým spojem, který vyjížděl ze Mšena ve 20.32.

Takto drastické omezení je zdůvodňováno tím, že vlaky využívá málo lidí. A úředníci argumentují tím, že v turistické sezóně budou spoje posíleny, protože jezdí více turistů a výletníků. Ale ani v tomto období nejsou zajištěny spoje směrem na Mladou Boleslav, které by zajistily mšenským a dalším občanům dojezd na noční a návrat po noční domů. Taková argumentace svědčí o tom, že na kraji na mšenské občany kašlou.

Výletníci, turisté a trampové jezdí na Kokořínsko po celý rok. Už nyní mšenský starosta konstatuje, že ubylo turistů navštěvujících město a jeho malebné okolí.. Trať mezi Mladou Boleslavi a Mělníkem přes Mšeno je perlou mezi lokálkami, prostě turistická atrakce. V zimě i v létě. Lze to shrnout tak, že Středočeský kraj z hlediska zajištění dopravy diskriminuje mšenské občany i turisty sem mířící.

Je zjevné, že toto opatření bylo děláno od úřednického stolu. Navíc bez řádné komunikace s občany i starosty. Děje se to v době, kdy na kraji převládají představitelé hnutí STAN. Pro mě, jako pro jejich voliče v krajských i celostátních volbách je to velkým zklamáním.

Michal Šimek