14. 6. 2021

Dálnice D3

Killors, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Je to jen pár měsíců, co Středočeský kraj s odvoláním na nedostatek peněz začal zdražovat veřejnou dopravu a uvažovat o redukování spojů. V takové situaci je zcela nemístné plýtvat veřejnými prostředky na to, aby se dolním Posázavím táhla zbytečně drahá dálnice, která připraví obce ve svém okolí o vodu a za třicet let bude stejně nepotřebná.

 

O dálnici D3, která měla propojit Prahu s Českými Budějovicemi, se uvažovalo již v roce 1939 (prý to navrhoval říšský inspektor německých silnic). Tato myšlenka se ujala a již po necelých padesáti letech, v roce 1988, byla zahájena stavba. Ano, před více než třiceti lety. Za tu dobu se toho hodně změnilo, ale myšlenka na zabetonování další části krajiny láká investory a jistou sortu politiků i nadále. Nehledě k tomu, že stavba dálnice by znamenala tučné zisky pro středočeské kamenolomy.

 

V dnešní době už víme, že je nutno snižovat emise oxidu uhličitého, chránit krajinu a její schopnost zadržovat vodu, stejně jako chránit lidi před hlukem a emisemi. Přesto pokračuje snaha vytvořit stavbu, která bude dělat přesný opak. 

 

Je pochopitelné, že si výstavbu nové dálnice přejí lidé, žijící v okolí současné silnice I/3, na kterou se dnes automobilová doprava mezi Prahou a Českými Budějovicemi koncentruje. Intenzivní automobilovou dopravu totiž ve svém okolí nechce vůbec nikdo. Ale místo jejího přesouvání někam za kopec je lepší hledat skutečné řešení tohoto problému.

 

Především je nutno si uvědomit, že výstavba dálnice nijak neovlivní provoz, který na silnici I/3 vytvářejí obyvatelé Benešovska, dojíždějící autem za prací do Prahy, a který je zde hlavní zdrojem dopravní zátěže. V tomto ohledu by byla mnohem užitečnější silná podpora veřejné dopravy, která by těmto lidem umožnila nechat auto doma.

 

Většinu zbývající dopravy lze z postižených obcí vyvést pomocí obchvatů, které se dají vybudovat výrazně rychleji a levněji než nová dálnice. Již v současné době tak probíhá stavba obchvatu Olbramovic a podobné návrhy existují i pro další dotčená města. 

 

Kromě toho velká část automobilů, zatěžujících dnes silnici I/3, nebude vůbec muset vyrazit na cestu, až se dostaví IV. tranzitní železniční koridor (Praha – Benešov – Soběslav – České Budějovice). Tento koridor dopravu dokáže zajistit levněji a šetrněji.

 

Zelení podporují iniciativu Alternativa D3 (https://www.alternativad3.cz/ ), která tato řešení prosazuje. Obchvaty jsou nejen šetrnější k životnímu prostředí, ale i rychleji realizovatelné – nehrozí totiž právní tahanice jako u současné varianty, která je tlačena silou proti vůli občanů a odvolává se na zastaralé vyhodnocení dopadů na životní prostředí z roku 2012. Naproti tomu o stavbu obchvatů měst zájem mají nejen města samotná, ale i jejich občané.